SGO (Sportvereniging Grolloo en Omstreken) biedt voetbal, volleybal, gymnastiek, fitness en hardlopen in of bij Het Markehuis. Dit dorpshuis is volgens Dilling ,,de ontmoetingsplek voor het dorp’’. De centrale ruimte dient voor al die sporters ook als kantine en zo werd Het Markehuis Grolloo het eerste dorpshuis in Drenthe met het certificaat Gezondere Sportkantine.
,,We hebben al rookvrije sportvelden’’
,,In samenwerking met Rabobank, die sponsor is van het jeugdvoetbal van SGO, deden we al mee aan Fruit in de Rust’’, zegt Dilling. ,,De jonge voetballers krijgen in de rust fruit aangeboden. Gezonde voeding past bij sport en bewustwording begint bij de jeugd. Als zij al jong in aanraking komen met gezonde voeding, is de kans groter dat ze later ook verstandige keuzes maken op dit gebied. In dat licht hebben we ook gekozen voor rookvrije sportvelden. We vinden dat volwassenen het goede voorbeeld moeten geven, vooral bij het sportveld. Gezondheid had dus al onze aandacht en via Rabobank en één van de voetbaltrainers kwamen we in contact met Team:Fit voor een Gezondere Sportkantine.’’
,,Het gaat om de presentatie’’
Roelof Dilling is zichtbaar enthousiast over de veranderingen die Het Markehuis en SGO hebben doorgevoerd in de sportkantine, die dus tevens dienst doet als de ‘huiskamer’ van Grolloo. Hij wijst op het ontbreken van een biertap en vertelt over de watertap op de bar. ,,Verder hebben we op een krijtbord ons aanbod geschreven, maar ook daar andere keuzes in gemaakt. Wineke had daar geweldige tips voor. Zo hebben we ongezonde snacks samengevat als chips en snoep, waardoor het minder ruimte inneemt. Halverwege het bord staan de gezondere keuzes en die nemen net zoveel ruimte in. Dat geeft mensen het gevoel dat er ook in gezonde voeding nog genoeg te kiezen is. Het gaat om de presentatie.’’
,,Nu is er voor iedereen iets te kiezen’’
De verkoop van drankjes en snacks zorgt voor een omzet die sportverenigingen en in dit geval het dorpshuis hard nodig hebben voor hun voortbestaan en Dilling is daarom blij met de balans die Team:Fit heeft gevonden. ,,Eigenlijk bieden we nu meer mensen een keuze. Wie bezig is met gezonde voeding vond voorheen eigenlijk niets in Het Markehuis, maar nu is er voor iedereen iets te kiezen. De gefrituurde hapjes en het bier zijn er nog steeds, want mensen willen nu eenmaal keuze en hebben daarin hun eigen verantwoordelijkheid.’’
Dilling voerde zelfs een klein experiment uit tijdens een vergadering. ,,Sommige aanwezigen pakten een flesje chocolademelk zonder suiker omdat ik ze op tafel had gezet. De variant met suiker stond er ook. Later heb ik ze gevraagd waarom ze een bepaald flesje hadden gekozen en ze zeiden allemaal dat ze er niet over nagedacht hadden. De mensen die de suikervrije variant hadden gedronken, vonden hem net zo lekker als de chocolademelk met suiker. Wat dat betreft zou je dus ook alleen de suikervrije variant kunnen aanbieden.’’
Op de fotovan links naar rechts: Lammy Kobes (Rabobank), Ina Wobbes (beheerster Markehuis), Bas Luinge (wethouder Aa en Hunze), Wineke Holtrop (Team:Fit).