Blijf in contact met je leden, juist nu

Woensdag 10 maart stond de webinar ‘ledenbinding en clubgevoel’ op het programma. Ruim 30 verenigingsmensen hebben ingelogd om deze online sessie bij te wonen. Waar dinsdagavond nog vooral penningmeesters de online sessie over financiën bijwoonden zijn er vanavond onder de luisteraars bestuursleden met diverse functies en andere vrijwilligers die een rol hebben in communicatie of activiteiten organisatie voor hun club.

“Kijk eens naar je laatste berichten op social media en op de website, dat is een goede test hoe je communiceert met leden”, één van de tips die vanavond goed wordt ontvangen.

De bedoeling van vanavond is vooral om aan te geven wat het belang is van communicatie met je leden, vrijwilligers en sponsoren. En om tips en trucks en goede voorbeelden te delen hoe je dit juist in crisistijd kunt doen. De deelnemers van vanavond krijgen heel veel informatie. Aan de reacties is te zien dat de informatie wel is overgekomen: “Bedankt voor de inspiratie, hier kunnen we mee verder.” en “Ik heb veel nieuwe, bruikbare ideeën opgedaan vanavond”.

Het risico van deze coronacrisis is dat de communicatie juist minder wordt. Je komt minder op de club, er is minder te doen en dus ook minder te communiceren voor je gevoel. Maar juist nu moet je zorgen dat je in contact blijft. Anders heb je grote kans dat de betrokkenheid afbrokkelt en mensen minder binding houden met de club. Gelukkig zien we in Drenthe, tot nu toe, dat de meeste leden trouw blijven aan de club. Ook vanavond onder de deelnemers geeft slechts 30% aan te maken te hebben met opzegging van lidmaatschap, het percentage opzeggingen blijft onder 25%. Maar dat betekent niet dat als je club of als bestuur achterover kunt leunen.

Iedere doelgroep vraagt een andere benadering, jeugdleden willen en verwachten andere dingen van de club dan senioren leden. Bovendien nemen ze informatie totaal anders tot zich. Een goed voorbeeld daarvan is dat seniorenleden een email met informatie goed door zullen lezen, jeugdleden zullen dat zeker niet doen. Naar hen moet je helder en duidelijk en misschien wel via andere kanalen communiceren. Kijk ook eens naar de mogelijkheden die WhatsApp groepen je bieden om informatie bij je leden te krijgen. Meer informatie over communicatie naar je leden en de benadering van verschillende doelgroepen vind je in de kennisbank. 

Goede communicatie zorgt dat mensen betrokken blijven bij de club, leden blijven tevreden (ze zijn niet blij dat ze nog steeds niet kunnen sporten, maar ze blijven wel trouw aan de club). Het zorgt voor verbinding van leden onderling, dat zorgt ook voor clubbinding. En door goede communicatie naar buiten zorg je ook voor een goed imago, wat als je weer open mag kan zorgen voor nieuwe aanwas van leden. Een van de vele tips die voorbij kwam deze avond is om de laatste 10 of 15 berichten op de eigen website en social media kanalen eens terug te lezen. Hoe komt dit over, zijn het afwisselende berichten met enerzijds nuttige informatie en anderzijds leuke, positieve informatie? Of valt hier nog wel wat te winnen.

Tenslotte is het organiseren van activiteiten en acties een manier om binding te houden met je leden. Ook de Drentse verenigingen zijn het afgelopen jaar enorm creatief gebleken. ‘The masked Singer’, online pubquizen, bingo’s en de online 3e helft, live muziek vanuit de kantine en acties met presentjes voor leden en sponsoren zijn maar een greep uit de vele voorbeelden.

We kijken terug op wederom een goed bezochte online sessie en we hopen dat we clubs hiermee een steuntje in de rug kunnen geven. Volgende week staat ‘We mogen weer open, wat nu?’ op de planning. Aanmelden kan nog tot maandag 15 maart.

Nieuwsbrief

Schrijf je direct in