Of je nu werkt met standaard sponsorpakketten, maatwerk of een combinatie van beide, het is altijd zaak om de verschillende mogelijkheden af te stemmen op het gehanteerde sponsormodel. In het ontwikkelen van sponsormogelijkheden moet je vooral nadenken over wat interessant kan zijn voor potentiële sponsoren, hoe sponsormogelijkheden bijdragen aan bedrijfsdoelstellingen en of de kosten opwegen tegen de baten. Stel het maken, bedrukken en ophangen van een reclamebord kost € 400,- en een bord gaat gemiddeld 3-5 jaar mee. Voor een sportclub met groot bereik, die een substantieel bedrag kan vragen aan een bordsponsor, kan dit waarschijnlijk wel uit. Maar een kleine sportclub waar lokale ondernemers niet meer dan € 100,- per jaar willen betalen voor bordsponsoring, zou zich af moeten vragen of dit een instrument is dat ze willen gebruiken.
Niet alle sponsormogelijkheden zijn gelijk in kosten en in exclusiviteit. Het meest exclusief is de clubnaam, al zal die in veel takken van sport niet snel ingezet worden voor sponsordoeleinden. Hoe exclusiever een tegenprestatie, hoe meer deze waard is. Sommige dingen zijn verstandig om exclusief te maken. Advertenties vanuit het sociale media kanaal van de vereniging zal niet door alle leden op prijs gesteld worden, net als een pop-up op de website. Als je deze toch wil inzetten is het verstandig om hem exclusief te maken en niet in het standaard sponsorpakket te stoppen. Let ook op de financiële kosten en de tijd en energie die een sponsoractiviteit kost. Het eten en drinken in de hospitality ruimte moet wel opwegen tegen de opbrengst van deze sponsoren. Het organiseren van clinics voor werknemers of klanten, is natuurlijk een enorm leuk idee, maar ze kosten ook veel tijd om te organiseren.
Sponsorpakketten kan je op velerlei manieren opstellen. Sommige clubs presenteren de sponsormogelijkheden helemaal als een zelf samen te stellen pakket. Maar vaak worden standaard pakketten gehanteerd. Waarschijnlijk is een mix van beide de handigste optie. Standaard pakketten geeft in één overzicht een beeld van hoe je kleiner of groter in kunt stappen als sponsor. Maar het is wel om toch ook wat flexibiliteit in te bouwen, zodat er maatwerk geleverd kan worden.
Steeds meer sportclubs ontwikkelen een aantrekkelijk flyer of presentatie om de sponsormogelijkheden aan bedrijven te kunnen voorleggen. Hierbij ligt nog altijd de nadruk op wat ze kunnen afnemen en wat de kosten zijn voor de sponsor. Wat hierin veelal ontbreekt is de link naar wat dit de ondernemer gaat opleveren. Probeer bij het opstellen van de sponsorflyer eens te denken vanuit opbrengsten. Kan je overtuigend maken wat de het de ondernemer gaat opleveren qua netwerk, welke unieke doelgroepen hij kan bereiken, hoe hij goodwill kan creëren onder potentiele klanten, etc. Denk vanuit de sponsor én niet vanuit de club!
Naast fysieke en online zichtbaarheid, verkoopmogelijkheden en activiteiten, zou sponsoractivatie wel eens het toverwoord kunnen zijn voor sportsponsoring de komende jaren. Sponsoractivatie is al jaren het toverwoord als het gaat om sponsoring in de topsport. Veel grote sportsponsoren gebruiken hun sponsorschap breed in hun eigen marketingcommunicatie strategie. Door deze activatie zal het sponsorschap nog verder onder de aandacht komen bij de doelgroepen van het bedrijf. Bij kleine deals, zoals het sponsoren van een lokale sportclub, zie je dit veel minder vaak gebeuren.
Activering bestaat uit de activiteiten die de sponsor voor eigen rekening uitvoert, gebaseerd op de rechten verkregen uit het sponsorcontract ter ondersteuning en versterking van de sponsorpropositie door integratie met andere communicatie- en salesinstrumenten.
Ook sponsoring van lokale sportclubs biedt mogelijkheden genoeg om tot activatie te komen en daarmee dus meer rendement te halen uit het sponsorschap.
Voorbeelden:
- Zichtbaar maken van de sponsoring fysiek in het bedrijf (zodat de klant ter plekke de positieve associatie kunnen maken) of op de website/sociale media van het bedrijf.
- Sporters of sportlocatie inzetten in campagnes of evenementen van het bedrijf.
- Leden of supporters van de sportclub activeren in de communicatie-aanpak van de sponsor.
- Speciale aanbiedingen of aanbod voor leden van de sportclub.
- Samen met de sportclub verkennen hoe er free publicity gegenereerd kan worden. Denk aan persbericht met foto van het team bij nieuwe shirt sponsoring afspraak.
Sponsoractivaties behoren niet tot een sponsorpakket, maar bieden wel kansen om meerwaarde voor de sponsor te creëren. Als sportclub zou je hier actief in mee kunnen denken met de sponsor om zo de relatie met de sponsor te versterken.