Communicatie & Clubgevoel

/Clubgevoel

Nederland kent een sterke historie als gaat om sport organiseren in verenigingsverband. De voor-en-door-leden vereniging blijft met ruim 4 miljoen leden één van de belangrijkste organisatievormen, maar ondertussen zijn commerciële sportclubs en zelfgeorganiseerde clubjes in opkomt. Los van de organisatievorm is de binding die de leden onderling hebben essentieel voor het succes van de sportclub. Daar waar een goede sfeer is, zullen leden langer lid blijven, de clubkas goed gevoeld zijn en zullen meer vrijwilligers actief zijn. Deze sociale binding, het clubgevoel, is misschien wel het belangrijkste aandachtspunt waar een bestuur zich op zou moeten richten.

Het clubgevoel van de leden wordt niet alleen versterkt door de manier waarop zij hun sportdeelname binnen de club ervaren. Juist activiteiten om de club heen, de gezellige feestavond, de derde helft, de sociale contacten met andere leden en vriendschappen die zich daar ontwikkelen zijn doorslaggevend. Maar een club moet ook bij je passen. De competitieve sporter wil graag bij een club horen die sportief succes nastreeft en sporttechnische begeleiding op een hoog niveau heeft. De sporten die komt voor de gezelligheid hecht hier minder waarde aan en vindt de gezelligheid in de kleedkamer, op het veld of in de kantine minimaal net zo belangrijk. Gelukkig is iedere sportclub anders en moet er voor iedereen een sportomgeving te vinden zijn die bij hem of haar past.

Helaas hebben veel sportclubs moeite om duidelijk te maken waar zij voor staan en hebben moeite om de clubcultuur te versterken en te laten werken voor het clubgevoel van haar leden. Zeker grote verenigingen merken dat er ‘clubjes in de club’ ontstaan. De vaste kern aan vrijwilligers ervaren de sportclub heel anders dan leden die hier wat verder vanaf staan. Met alle mogelijke gevolgen van dien, zoals een groot verloop onder leden en vrijwilligers.

Communicatie speelt een enorm grote rol in het versterken van het clubgevoel. Neem het oude clubblad vol verhalen vanuit vrijwilligers, teams of trainingsgroepen. Leuke weetjes en feitjes uit de club. De scherpe column van een goede schrijver in de club. Een clubblad was veel meer dan alleen een manier om leden van de juiste informatie te voorzien. Dit alles is vervangen door een website, nieuwsbrief en/of inzet van sociale media. Waar met het clubblad ieder lid direct bereikt werd, daar is nu maar de vraag welk lid welk bericht nog te zien krijgt. Daarbij zijn de media vluchtiger en is het soms lastig om de verhalen van de club goed te vertellen.

Ook in de huidige digitale samenleving willen mensen niets liever dan echte ontmoetingen. Maar de keuze is enorm en het betrekken van de leden vraagt een andere communicatie-aanpak. Gebruik nieuwe media om de verhalen van de club te vertellen. Laat de club ook hierin meer zijn dan alleen de sportactiviteiten. Faciliteer de ontmoeten tussen leden, ook in online omgevingen. Marketeers zouden zeggen: zorg voor engagement op de sociale media. Wij zeggen: laat iedereen meedoen, zorg voor betrokkenheid én verbinding. Zorg dat uw sportclub weer één van de belangrijkste ontmoetingsplekken wordt in het leven van uw leden.

Bron: naar Kuijsters e.a. (2019)

Deel dit met anderen

Share on email
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp

Download whitepaper

Whitepaper

Vraag nu de whitepaper voor Communicatie & Clubgevoel aan

De specialist
Hans Slender

Mijn motto: wat goed is voor de sport, is goed voor onze samenleving. Mijn naam is Hans Slender en ik ben van jongs af aan actief in het verenigingsleven.

hslender@sportdrenthe.nl

Vragen over 'Communicatie & Clubgevoel'?

Wij bellen er graag met je over

Wij gebruiken het e-mailadres voor en bevestigingsmail. Mochten wij geen contact met je kunnen krijgen dan ontvang je daarover een e-mail.