Sponsoring: cursus succesvol sponsoren werven

Sponsoring is alleen maar goodwill. Dat geldt voor een deel van je sponsoren vast en zeker, maar kan dit ook anders? In tijden van economische onzekerheid is sponsoring voor veel bedrijven niet vanzelfsprekend. Ze willen echt nog wel iets, maar het moet wel meerwaarde hebben. Bovendien is het doen van grote investeringen een risico. Je zult op zoek moeten naar de juiste sponsormatch. Net als voor je vrijwilligers geldt ook voor je sponsoren dat ze waardering willen voelen, je zult moeite voor ze moeten doen, het zal de sponsor ook iets op moeten leveren. Met deze cursus helpen we jou en de club bij het vinden van nieuwe sponsoren. Ervaring leert dat aan het einde van de cursus de sponsorbegroting ruim is verbeterd en er een mooi sponsormodel staat.

Hoe ziet een cursus succesvol sponsoren werven er uit?

De cursus bestaat uit 3 avonden waarin onze cursusleider jou en je collega clubmensen meeneemt in het proces op zoek naar nieuwe sponsoren. Aan het einde van de cursus heb je niet alleen meer sponsoren, maar heb je ook een sponsoring beleidsplan opgesteld.

Quote Verenging: “Zeker in deze tijd is het hebben van een goed sponsorplan onmisbaar!”

De eerste avond staat in het teken van de motieven van sponsoren, waarom doen bedrijven aan sponsoring? Hoe zorg je er voor dat bedrijven hun naam willen verbinden aan jouw club? Je wordt meegenomen op de zoektocht naar nieuwe sponsoren.

De tweede avond is echt gericht op de praktische kant: hoe haal je nu nieuwe sponsoren binnen. Samen maak je een campagne die past bij jouw club. Je oefent samen met de andere cursisten hoe je het gaat aanpakken. Aan het einde van de avond heb je het vertrouwen om de campagne ook echt uit te voeren. In je eigen tijd ga je aan de slag om nieuwe sponsoren te benaderen.

Quote Vereniging B: “Ik had nooit verwacht dat bedrijven zo open zouden staan voor een bezoek van ons en een gesprek over de sponsormogelijkheden bij onze vereniging.”

Op avond drie ligt de focus op het vervolg: hou behoud je nu de (nieuwe) sponsoren. Je hebt er nu nieuwe sponsoren bij, maar je wilt er ook voor zorgen dat onder andere de borden een paar jaar kunnen blijven hangen en dat de tenues niet direct weer vervangen hoeven te worden. We laten je zien hoe je beleid maakt op het binden en behouden van je, huidige en nieuwe, sponsoren.

Aan het einde van de cursus heb je als vereniging een mooie uitbreiding van de sponsor bedrijven EN heb je goed zicht op de inkomsten uit sponsoring voor de komende jaren.

Wie betaalt deze cursus sponsoren werven?

Vaak zijn er subsidiegelden beschikbaar binnen de gemeente voor de vitale sportvereniging. Deze cursus valt binnen deze regeling. Ook benieuwd of uw gemeente afspraken heeft met SportDrenthe? Neem contact met ons op/Bel Anne.

Kijk ook op de pagina werkwijze om meer te lezen over subsidie mogelijkheden en de samenwerking tussen SportDrenthe, de provincie Drenthe en de Drentse gemeenten.

Succesverhalen

Bel mij terug over dit onderwerp..

De specialist

Anne Prins

Mijn naam is Anne Prins, sinds 1999 Senior Verenigingsadviseur bij SportDrenthe. Uiteraard ben ik dan ook betrokken bij Sportclub Drenthe. Vanuit mijn functie ben ik 3-4 avonden op pad om verenigingen te adviseren/helpen

aprins@sportdrenthe.nl